En Massasjeterapeut behersker flere ulike massasjemetoder og teknikker som har det felles mål å løse opp og motvirke muskelspenninger. En massasjeterapeutisk behandling kan derfor variere kraftig fra klient til klient. Hver behandling avsluttes alltid med massasje. Behandlingen kan enten være rettet mot å forebygge plager eller å behandle bestemte problemer som f.eks. vonde skuldre, nakkesperre, ryggvondt, leddbesvær, tennisalbuer, hodepine og mye mye mer..

Følgende metoder/teknikker kan benyttes ved en massasjeterapeutisk behandling:

• Muskuleringsspesifik massasje med muskeltøyninger.
  • Triggerpunkter er en av de vanligste årsakene til smerte i muskler og ledd. Med trykk, massasje, ising og muskeltøyninger kan disse punktene slutte med sin smerteprojisering.
  • Strain and Counterstrain er en myk metode som har som formål å få spente muskler som hindrer et ledds normale bevegelighet til å slappe av.
    • Brukes bl a i kombinasjon med andre teknikker:
      • Ved massasje for å kunne massere dypere i et ømt område
      • Ved triggerpunktbehandling når dysfunksjoner i ryggradens ledd anses å være årsaken til myoser
      • På stressede mennesker for å lære dem å slappe av
      • Ved søvnproblemer for å kunne finne avslappende posisjoner å sove i
  • Revolving
    • (RE – som betyr ”gjenskape” og VOLVING – som betyr ”bevegelserundt en akse”). Dette er en dyptgående og skjønn massasjemetode sompåvirker den dype muskulaturen, muskelhinnene og åndedrettet. Hovedmåletmed revolving er å gjenskape mulighet til bevegelse ved å brytenegative bevegelsesmønstre.