Ordet naprapati er satt sammen av det tsjekkiske ordet "napravit" som betyr å korrigere og det latinske ordet "pathos" som betyr smerte/lidelse. I naprapatien tar vi i bruk manuell medisin, en manuell behandlingsform som tar sikte på å normalisere problemer i kroppens bevegelsessystem.

Naprapatene benytter seg av en kombinasjon med manuelle teknikker som bl.a. benyttes innen kiropraktikk, fysioterapi, osteopati og massasjeterapi. F.eks. om en pasient søker hjelp for nakkeproblemer, kan det grunnleggende problemet faktisk være en feilstilling i bekkenet. Det gir igjen en skjev rygg (scoliose), som i sin tur kan gi nakkesmerter. Ved å, i dette tilfellet, behandle bekkenet, ryggraden, og respektive muskler, vil pasienten bli smertefri og ikke få tilbake problemet like lett, ettersom man har behandlet årsaken til smerten.

Se behandlingsmåte: Hvordan behandler vi?

Grunnleggeren til naprapatien, amerikaneren Oakley Smith, hadde sitt utgangspunkt fra kiropraktikken. Han var både forsker og lærer ved Palmer-instituttet, og senere også rektor og foreleser ved en annen kiropraktorskole. Oakley Smith tok i tillegg til ryggraden for seg hele skjelettet, ledd, muskler og sener som er knyttet til dette.

I 1908 grunnla han et eget institutt for naprapati, Chicago College of Naprapathy. I 1949 åpnet en ny naprapatskole som het National College of Naprapathy, men i 1971 ble begge skolene slått sammen til Chicago College of Naprapathy.I 1970 kom naprapatien til Sverige, og Scandinavian College of Naprapathy ble grunnlagt av en svensk naprapat ved navn Bjørn J: son Berg. Denne skolen har ca. 300 studenter til enhver tid, og utdanner i snitt 70 velutdannede naprapater pr. år.

I årenes løp har naprapatien blitt påvirket av bl.a. forskning og også andre yrkesgrupper som for eksempel fysioterapien. Dette har gitt naprapatien en meget bred og stabil plattform å stå på, som igjen vises gjennom fornøyde pasienter som søker for ulike problemer. Det er spesielt problem i rygg, nakke, sener og muskler som behandles. Ryggproblem er kanskje den vanligste plagen pasientene søker for, men naprapater behandler også hodepine, nakkesmerter, muskelspenninger, ischias, idrettsskader, m.m.

I Sverige er naprapatien en offentlig godkjent behandlingsform. Det finnes ca.1200 aktive offentlige godkjente naprapater i Norden, de fleste i Sverige. I Norge finnes det i dag over 400 naprapater og alle er aktive medlemmer av Norges Naprapatforbund (NNF) som jobber for en norsk offentlig godkjenning.