Hva behandler vi?

Som nevnt under "Hvordan behandler vi?", behandler vi ut fra våre eventuelle funn ved vår grundige undersøkelse. Iblant kan det forekomme at diagnosen, grunnen til smerten, er diffus. Da er vi nødt til å jobbe ut i fra det vi kaller en preliminær diagnose (foreløpig diagnose). Ofte foreligger det flere fysiologiske årsaker til pasientens problem, derfor vil pasientens diagnose ofte sammenfattes av flere enkeltdiagnoser.

• Hodesmerter

Er ofte et vanlig symptom på spent og overbelastet nakke. Det vanligste er at man får hodesmertene ut på dagen etter for eksempel en dag på jobb, der man har spent nakke og skuldre i flere timer.
  • Ischias

En tilstand med smerte i korsryggen og hofteregionen med strålende og verkende smerte ned i bena. Kan også lede til følelsesnedsettelse og lammelser i respektive områder. Årsaken kan være en skiveprolaps som igjen trykker på ischias-nerven.
  • Falsk ischias

Symptomatisk lik ischias, men årsaken er ofte lokalisert i setesmuskulaturen som i dette tilfellet er spent og overbelastet.
  • Lumbago

En medisinsk term for ?vondt i ryggen?, og sier i realiteten ikke hva problemet er. Årsaken er ofte kort, spent eller skadet muskulatur i rygg eller bekkenområdet. Kan også forårsakes av skjelettale problem.
  • Tennisalbue/Musarm/ Lateral epicondalgi

Overbelastning av underarmens muskler som strekker fingrene og bøyer håndleddet opp. Smerten er lokalisert ved et lite område på albuens utside (Laterale epicondylen).
  • Løperkne

En betennelsesreaksjon ved kneleddets utside. Rammer ofte langdistanseløpere, ved at en kraftig sene (Tractus iliotibialis) gjentatte ganger glir over utsiden av lårbenet når kneleddet bøyes og strekkes.
  • Hopperkne

En betennelsesreaksjon på grunn av små bristninger av senen under kneskålen (Ligamentum patellae). Er ofte lokalisert der senen fester til kneskålen. Symptomene er ofte smerte, verk og stivhet ved kneskålens nedre del.
  • Idrettsskader

Tidlige tiltak reduserer legetiden betraktelig i de fleste tilfeller.
Naprapater
Kristoffer Tveitnes