Musklene blir smidigere og mer elastiske. Musklenes næringsopptak øker. Tilhelingen av sliten og/eller skadet muskulatur går raskere og fibrosedannelsen minsker. Massasjen virker avslappende på muskulaturen. Massasje påvirker i tillegg det autonome nervesystemet som refleksorisk øker blodsirkulasjonen. Gjennomstrømningen i kappilærårene (hårrørsårene) øker, både vevets blodvolum og sirkulasjonshastigheten øker. Lymfesirkulasjonen øker, noe som er vist i flere forsøk med massasje.

Ved massasje frigjøres oxytocin-hormoner, som er hormonet for ro og velvære. Oxytocin er en motpol mot "kamp-og flukt" hormonene som aktiviseres av stress. Dermed kan vi si at massasje har virkning mot stress. Oxytocin har mange flere gode virkninger; det senker angstnivået, høyner smerteterskelen, forbedrer funksjonene i imunforsvaret, senker blodtrykket, øker næringsopptaket, virker gunstig på våre evner til problemløsning, øker sårtilhelingsprosessene m.m. Forskere mener at gjentagende økninger av oxytocinnivåene gir et langvarig effektmønster som kan opprettholdes over lang tid. Oxytocin påvirker igjen nivåene av dopamin, serotonin, noradrenalin og adrenalin. (Moberg, Kerstin Uvnäs, Forsker ved TRI, Florida USA).

Dopamin; er en signalsubstans i hjernen som påvirker våre følelser i forbindelse med hjernensbelønningssystem. 

Seretonin; er en signalsubstans i sentralnervesystemet som påvirker søvn, apetitt, seksuell lyst, sinnsstemninger, angst, tenkeevne og hukommelsen.