Arrbehandling med akupunktur

Hva kjennetegner et "dårlig" arr?

Arr etter operasjoner, keisersnitt eller skader kan føre til konkrete og diffuse smerter, ubehag eller andre symptomer i området rundt. Uvisst av hvilken grunn er det noen som får plager i og rundt arret. Det er i tilfeller der arret gror dårlig og  arrflatene blir dårlig sirkulert at det kan oppstå problemer.

Arrstørrelse, reoperasjoner og infeksjoner kan være en del av årsaken. Av og til kan fargen på arret være lilla, rødlig eller for blekt. Nummenhet og dårlig følsomhet  i og rundt arret kan også være symptomer på et dårlig arr, da på grunn av at nerveforsyningen er redusert.

Urolig og oppblåst mage etter keisersnitt,  eller lett verking i kne, legg eller lår etter en kneoperasjon kan være tegn på dårlig sirkulert arrvev.

Hvordan virker akupunktur på arr?

For å behandle arr settes nåler i eller rundt arret. En annen metode er å skrape forsiktig i arret med akupunkturnålen. Skrapingen eller nålestikkene irriterer huden og blodstrømmen som i utgangspunktet er dårlig forbedres. Nerver vokser ut igjen litt etter litt. Ved at blod og veske sirkulerer bedre i området, vil også energien i meridianen som går forbi arret balanseres. Klassiske akupunkturpunkter brukes derfor i tillegg til den lokale behandlingen.

Arret blir penere!

Ofte blir arret penere etter akupunkturbehandlingen. Fargen forbedres som følge av den økte blodsirkulasjonen.

Artikler om arrbehandling

Arrbehandling, publisert i Allers

NÅLER SOM LINDRER: I 5000 år har kineserne lindret mange og ulike plager med akupunktur. Nålenes lindrene virkning ble kjent i Europa og USA på 1960-tallet. Behandlingen tilbys i dag på mange norske sykehus.

Sidebar